Rancangan
Pengajaran Harian
Rancangan Pengajaran Harian Bahasa
Malaysia Tahun 1 KSSR
( Kemahiran Lisan dan Kemahiran
Menulis)
Tahun :
1 Merah
Mata Pelajaran :
Bahasa Malaysia
Hari
: Isnin
Tarikh : 18 September 2014
Masa
: 8.00
pagi – 9.00
pagi (1 jam)
Bilangan Murid : 20 orang
Tema : Bersih dan Sihat
Tajuk :
Bersihkan Diri
Standard Kandungan: 1.2
Mendengar, mengecam, dan menyebut bunyi bahasa,
iaitu abjad, suku kata, perkataan, frasa dan ayat dengan
betul.
3.2 Menulis secara mekanis
berdasarkan bahan yang diberi
dengan betul dan kemas.
Standard Pembelajaran: 1.2.5
Mendengar, memahami, menyebut, dan mengeja
perkataan yang mengandungi diftong dan vokal
berganding.
3.2.5
Menulis frasa yang mengandungi perkataan ditong
dan vokal berganding dengan betul dan tulisan yang
kemas.
Objektif: Pada akhir pelajaran murid dapat :
i. Mendengar, menyebut dan membaca perkataan yang
mengandungi diftong dan vokal berganding dengan betul dan tepat.
- Membina dan menulis perkataan yang mengandungi diftong dan vokal
berganding dengan kemas.
Penggabungjalinan isi kandungan :
i. TMK – Slaid persembahan Powerpoint yang mengandungi bahan pelajaran
kemahiran berbahasa dan aktiviti permainan bahasa.
- Muzik –
Nyanyian dan gerakan.
Kemahiran Bahasa: Kemahiran lisan dan kemahiran menulis.
Sistem Bahasa : i) Kosa
kata
ii) Ejaan
iii) Sebutan dan Intonasi
Pengisian kurikulum:
Ilmu
: Pendidikan Muzik, Pendidikan
TMK dan Pendidikan Moral
Nilai murni : Kasih sayang, kerjasama, kebersihan,
kerajinan dan mendengar arahan.
Kemahiran Bernilai Tambahan (KBT):
Kemahiran Berfikir : Menjana
idea dan mengenal pasti
Kecerdasan Pelbagai :
interpersonal, intrapersonal dan verbal linguistik
Bahan Bantu Mengajar(BBM) : Komputer riba, LCD, slaid persembahan Powerpoint,
lembaran kerja, token, hadiah dan klip video.
Pengetahuan sedia ada :
i. Murid sudah mengenali perkataan huruf vokal dan konsonan.
- Murid telah
mempelajari perkataan huruf
vokal dan konsonan pada
pembelajaran lepas.
Langkah
/ masa
|
Isi
kandungan
|
Aktiviti
P & P
|
BBM / Catatan
|
Set
Induksi
(5
minit)
|
·
Menyanyi lagu ”Lompat Si Katak Lompat.”
·
Menarik perhatian dan memperkenalkan tajuk
pembelajaran hari ini.
|
·
Guru bertanya khabar kepada murid-murid.
·
Guru meminta murid-murid menyanyikan lagu ”Lompat Si Katak Lompat” mengikut lirik lagu dalam klip video lagu untuk
menyegar dan mewujudkan kesediaan untuk belajar.
·
Guru memperkenalkan tajuk pelajaran, iaitu ” bersihkan diri ” untuk
murid-murid.
|
Teknik :
Nyanyian
Ilmu:
TMK, Pendidikan Muzik
Nilai :
Mendengar arahan
BBM :
LCD, komputer riba, klip video lagu.
KBT:
KB-mendengar dan
bertutur
KP-verbal linguistik
|
Langkah
1
(15minit)
|
·
Paparan Klip Video Pembelajaran: Dengar dan sebut suku
kata / perkataan diftong dan vokal berganding.
cth:
suku kata diftong: ai,au,oi
cth:
suku kata vokal berganding:
ai,ua, ui
perkataan:
lantai, murai kaloi dan tupai
contoh suku kata vokal berganding:
air,
buih, paip, dan tuala
·
Slaid persembahan Powerpoint
Slaid
persembahan
yang
mengandungi
perkataan
diftong
dan
vokal
berganding.
Aktiviti Pengukuhan:
Latih tubi kemahiran membaca:
·
Murid mendengar arahan dan membaca suku kata atau perkataan diftong
yang ditunjuk oleh guru dengan sebutan yang betul.
|
·
Guru meminta murid mendengar
dan menyebut semula bunyi sebutan suku kata dan perkataan diftong dan vokal berganding dalam klip video yang
dipaparkan melalui paparan perisian movie maker secara ramai-ramai.
·
Guru perkenalkan dan menunjukkan cara mengeja dan menyebut suku kata /
perkataan diftong dan vokal berganding yang telah ditunjuk berdasarkan gambar
secara beramai-ramai dan individu.
·
Guru menunjukkan cara menyatukan suku kata
menjadi perkataan yang mengandungi diftong dan vokal berganding.
·
Latih murid membaca suku kata atau perkataan yang mengandungi diftong
dan vokal berganding yang ditunjukkan oleh guru.
|
Teknik :
Latih tubi
Nilai :
Mendengar arahan, rajin dan kebersihan
llmu:
TMK
Sistem bahasa:
Kosa kata, ejaan, sebutan
BBM :
LCD, komputer riba, slaid persembahan Powerpoint, Movie maker
K.Bahasa:
Lisan dan membaca
KBT:
KB- menjana idea
KP- intrapersonal,
verbal linguistik
|
Langkah
2
(15minit)
|
Aktiviti Pengayaan:
Paparan Slaid persembahan PowerPoint yang mngandungi Permainan Bahasa
Secara Berkumpulan – Hadiah istimewa
|
·
Guru membahagikan murid-murid kepada empat kumpulan kecil.
·
Guru
memaparkan slaid persembahan
Powerpoint yang mengandungi aktiviti permainan
bahasa-perkataan diftong atau vokal berganding di hadapan murid.
·
Guru
meminta wakil murid daripada setiap kumpulan untuk mengklik hadiah
pilihan dalam paparan multimedia untuk
menyelesaikan soalan yang didapat oleh murid melalui
perbincangan bersama
dengan ahli kumpulan.
·
Kumpulan yang dapat menjawab soalan tersebut boleh mendapatkan satu
token dan hadiah akan diberikan mengikut jumlah token yang telah dikumpulkan oleh
setiap kumpulan.
|
Teknik :
Latih tubi, permainan
bahasa, koperatif, soal jawab dan perbincangan
Ilmu:
TMK
Nilai :
Mendengar arahan, berusaha, kerjasama dan
kasih-sayang.
Sistem bahasa:
kosa kata,ejaan dan sebutan
BBM :
Slaid persembahan power
point, token, hadiah.
K.bahasa:
bertutur dan membaca
KBT:
ICT
KP-intrapersonal,
Interpersonal,
verbal linguistik
KB-Menjanakan idea
|
Langkah
3
(20minit)
|
Lembaran Kerja
Latihan pengukuhan:
Menjawab Lembaran Kerja
|
·
Guru
memberikan lembaran kerja kepada setiap orang murid.
i.Lembaran
kerja 1:
latihan pentaksiran:
-Memadamkan perkataan diftong atau vokal berganding berdasarkan gambar
(Lampiran 4)
ii.Lembaran
kerja 2:
latihan pengayaan:
-Lengkapkan perkataan
diftong atau vokal
berganding yang betul
berdasarkan gambar
(Lampiran 5)
iii. Lembaran kerja 3:
Latihan pengayaan
-Membina ayat
berdasarkan perkataan
yang berwarna merah
dalam petikan brosur
yang diedarkan oleh
guru.
(lampiran 6)
·
Guru memantau dan membimbing murid-murid.
·
Guru
memberi token kepada murid yang telah menyiapkan latihan dengan betul , kemas dan cantik.
iv.Lembaran kerja 4:
Latihan pemulihan
Sebut dan baca bunyi suku kata diftong dan
vokal berganding.
|
Teknik :
Latih tubi
Nilai :
Mendengar arahan, rajin, yakin diri, tekun dan kasih-sayang.
Sistem bahasa:
Kosa Kata
BBM :
Lembaran kerja, token.
KBT:
KB-menjana idea
KP-intrapersonal
|
Penutup
(5 minit)
|
Penutup kognitif:
Guru meminta murid membuat rumusan isi pelajaran.
Penutup sosial:
Murid-murid memberikan pujian dan motivasi antara rakan sekumpulan.
Penerapan nilai
dan Tayangan klip
video lagu:
Nyanyian semula lagu
|
·
Murid diminta menyenaraikan perkara yang mereka telah belajari.
·
Murid bertepuk tangan dan mengucapkan terima kasih kepada rakan
sekumpulan atas kerjasama yang diberikan.
·
Guru
menerangkan nilai murni yang terdapat dalam pengajaran dan pembelajaran hari ini dan
meminta murid berdiri bersama guru untuk menyanyikan kembali lagu ” Lompat Si
Katak Lompat” sambil membuat gerakan.
|
Teknik :
Nyanyian dan gerakan
Nilai :
Mendengar arahan, tekun, tolong-menolong dan kasih sayang.
BBM:
Klip video lagu.
KBT:
KP-verbal linguistik, muzik kinestatik
|
Refleksi Guru sebelum dan selepas sesi pengajaran dan pembelajaran:
....................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................
Tiada ulasan:
Catat Ulasan