Ini ruangan nota.
Respon rakan-rakan saya alu-alukan.
Terima Kasih.
Saringan Linus
1. Saya guru kelas Tahun Satu
Angsana telah menjalani saringan LINUS 3 pada murid-murid. Saringan yang
dijalankan ialah saringan Lisan dan Bertulis.Jumlah murid saya ialah 33 orang.
Hasil dari saringan itu 22 orang murid saya berada dalam arus perdana,7 orang
linus dan 4 orang linus tegar.
Program Transformasi 2P
2. Program Transformasi 2P
diadakan di sekolah bertujuan mengurangkan murid yang tidak tahu membaca iaitu
murid linus dan linus tegar dan membentuk tingkahlaku yang baik dikalangan
murid-murid. 2P bermaksud pendidikan dan personaliti. Program ini
memberikan kesan yang positif kepada murid-murid.
Majlis Anugerah Pelajar Cemerlang
3. Majlis Anugerah Pelajar
Cemerlang telah diadakan pada minggu akhir sesi persekolahan. Murid-murid
yang cemerlang dari sudut akademik dan ko kurikulum dijemput hadir.Ini
merupakan satu motivasi kepada murid-murid.
Program Gerak Pulih
4. Sekolah saya telah
melaksanakan 'Program Gerak Pulih' iaitu menyusun beberapa strategi
mengurangkan
bilangan yang tidak mengenal abjad (linus tegar). Antaranya ialah:
a. Program 5M yang dijalankan setiap hari sebelum sesi belajar bermula.
b.
Program bimbingan Kaunseling
c. Program Nurkasih membentuk minda dan sahsiah kalangan murid-murid
bacaan yassin dan doa pada setiap hari jumaat.
d. Kismis Minda
e.
Program Pra pendedahan bahan linus untuk persediaan ke tahun satu.
Program Transisi
5. Program Transisi dijalankan pada
minggu pertama dan kedua awal persekolahan. Tujuannya memberi
pendedahan kalangan murid-murid tentang alam persekolahan yang ceria.
Program orientasi dan transisi Tahun 1 merupakan satu program yang telah
dilaksanakan oleh Kementerian Malaysia sejak 2001 yang melibatkan sekolah
seluruh Malaysia. Program ini adalah kesinambungan daripada kurikulum pra
sekolah yang bertujuan mendedahkan murid-murid Tahun 1 kepada situasi
perskolahan yang sebenar. Dengan penglibatan dari pelbagai pihak,
pelaksanaan program ini akan dapat memantapkan keyakinan murid-murid yang baru
melangkah ke alam pembelajaran yang sebenar. Objektif program ini adalah:
a. Menanam minat untuk ke sekolah.
b. Mengikis perasaan takut, malu
dan malas ke sekolah.
c. Mendedahkan situasi sebenar alam
persekolahan.
d. Membina keterampilan diri yang
sihat, berkeyakinan dan bermotivasi.
Bersesuaian dengan progran ini yang bertemakan 'SEKOLAHKU PENYAYANG'.
Bersesuaian dengan progran ini yang bertemakan 'SEKOLAHKU PENYAYANG'.
KSSR (Kurikulum Standard Sekolah
Rendah )
6. KSSR merupakan satu transformasi
pendidikan persekolahan iaitu satu usaha menyusun semula dan menambah baik
kurikulum sedia ada bagi memastikan murid dibekalkan dengan pengetahuan
kemahiran dan nilai yang relevan dengan keperluan semasa bagi menghadapi
cabaran abad ke 21.
Transformasi kurikulum adalah satu
proses melaksanakan satu bentuk perubahan yang holisik.kepada kurikulum
persekolahan sedia ada yang melibatkan perubahan bentuk, oeganisasi, kandungan,
pedadogi, peruntukan masa, kaedah pentaksiran , bahan dan pengurusan kurikulum
di sekolah. Kurikulum Transformasi Sekolah Rendah digubal berasaskan
standard kandungan dan standard pembelajaran. Mengapa standard?
-Memastikan SEMUA murid melepasi standard yang
ditetapkan.
-Penetapan ilmu, kemahiran dan nilai yang
perlu diukur dengan jelas.
-Mengenal pasti strategi penambahbaikan.
-Mengatasi masalah murid keciciran dalam
pembelajaran.
Sukaneka
7. Murid-murid Tahap Satu iaitu tahun
1,2 dan 3 tidak dilibatkan dengan acara sukan. Walau bagaimanapun mereka
didedahkan dengan beberapa aktiviti yang berkaitan dengan mata pelajaran
Bahasa Malaysia. Contohnya mencari huruf-huruf vokal di dalam
tepung,mencari perkataan tersembunyi, guru menunjukkan gambar, murid mencari
perkataannya, membaca pantun dengan sebutan dan intonasi yang betul dan
membuat gaya berdasarkan perkataan yang ditunjukkan contohnya melompat, murid
dikehendaki melompat, menari dan sebagainya.
Kursus Dalaman KSSR Bahasa Malaysia
8. Kursus dalaman KSSR diadakan kepada semua guru matapelajaran Bahasa Malaysia. Tujuannya memberi pendedahan kepada guru-guru tentang kandungan KSSR. Guru-guru juga diberi penerangan tentang format RPH yang terkini dalam KSSR, berdasarkan dokumen standard. Kursus ini banyak memberi manfaat dan kebaikan kepada guru-guru.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan